Monday, March 1, 2010

Abu Bakar Sahabat Sejati

ini adalah buku yang ummi sedang baca..



pertama kali dengar dekat ikim.fm masa ramadhan tahun lepas.. best dengar cerita nya.. tapi tak semua rasanya yang dia ceritakan.. cuma ambil beberapa bab dari buku itu.. ini adalah antara petikan cerita dalam buku sirah ini...




Apabila sampai di pintu masuk Gua Thur itu, Abu Bakar as-Siddiq pun berkata, "Wahai Rasulullah, gua ini tidak pernah dimasuki oleh manusia. Mungkin banyak sampah sarap dan ada binatang berbisa. Biarlah saya yang masuk dahulu."


Kemudian Abu Bakar as-Siddiq masuk lalu membersihkan gua itu. Semua sampah sarap dibuangnya. Di dalam gua itu juga terdapat banyak lubang yang menjadi tempat persembunyian ular. Abu Bakar as-Siddiq mengambil batu-batu lalu ditutupnya lubang-lubang itu. Namun masih ada lubang yang belum sempat ditutupnya. Tiba-tiba dari salah sebuah lubang itu keluar seekor ular lalu mematuk kaki Abu Bakar as-Siddiq. Tetapi tidak dihiraukan sebaliknya beliau terus melakukan kerja hingga siap. Kemudian barulah Nabi Muhammad dijemput masuk.


Disebabkan keletihan, Nabi Muhammad berbaring di atas lantai gua itu lalu terlena. Abu Bakar as-Siddiq datang lalu memangku kepala Rasulullah saw. Pada masa itu, barulah Abu Bakar as-Siddiq merasa bisa ular yang mematuknya sudah mula meresap ke dalam tubuhnya. namun beliau terus menahan kesakitan sehingga air matanya menitik jauh ke muka Nabi Muhammad. Beliau terjaga lalu bertanya sebab Abu Bakar as-Siddiq menangis.


"Wahai Rasulullah, saya dipatuk ular," jawab Abu Bakar as-Siddiq sambil menahan kesakitan.


"Mengapa tidak dikhabarkan kepada saya tadi?" tanya Rasulullah.


"Rasulullah sedang tidur. Tidak sampai hati saya mengejutkan" jawab Abu Bakar as-Siddiq.


Mendengar jawapan itu maka Rasulullah saw berdoa, "Ya Allah, jadikanlah Abu Bakar sedarjat dengan saya pada hari kiamat."


Kemudian Nabi Muhammad memeriksa kaki Abu Bakar as-Siddiq lalu membaca doa dan meludah pada luka patukan ular itu. Dengan izin Allah, maka Abu Bakar as-Siddiq tidak berasa sakit lagi.



doa Rasulullah untuk Abu Bakar.. memang confirm masuk syurga :).. dengan izin Allah... dibawah pula adalah lirik lagu khas buat Abu Bakar as-Siddiq sahabat sejati Rasulullah.. ummi dengar lagu ni semalam dekat laptop ayah.. lirik dia kalau di hayati, boleh mengalir air mata.. btw, credit to ayah for introducing ummi to this song.. since ummi used to be a big fan of english song esp the 90's :) because of that, this entry were written.. browse through youtube.. boleh jatuh cinta dengan lagu ni :)



Khalifah Pertama
Album : Hikmah Kembara
Munsyid : Mirwana
http://liriknasyid.com



Khalifah Pertama
di sana terpancar sinar cahaya
menerangi lorong-lorong yang gelita
namun mereka tiada percaya
malah mencaci dan menghina

engkaulah yang pertama membenarkannya
hilang saudara
hilang segala-gala
engkau tetap setia
kalimah tuhankan bertakhta

Dikaulah lambang teman sejati
pada kekasih janji dipateri
khalifah pertama...
menggenggam erat panji suci
bila kekasih tiada lagi

Kekasih tiada lagi..

Teman dikala suka dan duka
tiada apa yang dapat memisahkan
rela berkorban harta dan nyawa
lafazmu hanya kebenaran

Tika bisa menjalar
mencengkam tubuh
kekasih lena dipangkuanmu
engkau tetap setia
hingga mengalir air mata..

Disinilah janji setia
antara sahabat dan kekasih
menjadi inspirasi kami
walau tiada pernah bersua
aku kan tetap setia
untuk selama-lamanya...

No comments: