Monday, May 31, 2010

food for her soul

Bismillahi ya rahman ya rahim :)

masa ummi kecil dulu, opah selalu ada untuk bagi ummi dan adik beradik ummi yang lain makan masakan opah.. sebab opah adalah surirumah tangga.. pernah sekejap opah bekerja di luar.. itupun sebelum pergi kerja, opah akan masak untuk anak-anak dia.. kami tak makan kat luar pun.. jarang sekali.. mungkin disebabkan itu juga sampai sekarang, ummi paling rindu nak makan masakan opah.. setiap hari rindu.. bila ummi masak, rasa nya tak akan pernah sama dengan opah.. pengat pisang yang sama bahan, sama pisang pun rasanya tak sama dengan opah masak.. tu yang dipanggil air tangan.. 

jadinya, ummi berharap ummi dapat buat yang sama untuk jannah.. dan juga ayah.. untuk ayah mungkin payah sikit kot.. sebab ayah pun sama macam ummi.. masakan nenek yang paling terrrbaik sekali.. jadinya, ia akan mengambil masa panjang sikit lah.. tunggu 10 tahun ke.. baru lah ayah akan terkenang-kenang masakan ummi setiap hari.. hehehe.. berangan :)

memandangkan ummi bekerja, jannah akan jarang dapat rasa masakan ummi.. hari minggu baru dapat rasa ummi masak.. jadinya setiap hari ummi akan berjihad untuk menyiapkan makanan jannah untuk dihantar pada nenek.. bukan ummi tak bagi jannah makan nenek masak tapi biarlah yang terbaik itu dari ummi sendiri.. untuk anak ummi.. pagi-pagi kena bangun awal sikit la kan.. tapi takpe.. insyaAllah berbaloi untuk jangka masa yang lama..


labu masak lemak dan ikan goreng



tumis tempe tauhu dan ikan goreng


antara makanan yang ummi buat untuk jannah.. semoga ada keberkatan di dalamnya buat jannah.. sehingga jannah juga menjadi macam ummi kelak.. rindu sentiasa dengan ummi walaupun telah menjadi milik orang lain :) dan semoga ummi masih berkudrat untuk lakukannya sepanjang masa.. maksudnya tak boring :).. insyaAllah...



No comments: