Monday, November 30, 2009

the first test from being a mother ;)

jannah tak sihat.. it starts on wednesday.. dia dah start batuk-batuk.. selesema takda lagi.. ummi jangkakan insyaAllah esok atau lusa sihat balik sebab sebelum ni jannah pernah kena selsema tapi dalam sehari dua dah baik.. tak lama pun.. but this time, her illness is different.. way different.. betul-betul ujian buat ummi, ayah dan jannah.. ummi pun amik cuti hari tu.. ummi taknak jannah duduk rumah nenek sebab makcik dia pun ada yang kena batuk selsema.. mungkin jannah dapat dari situ.. hmm.. insya Allah...

the next day, ummi have to go to work sebab ada kerja yang ummi perlu selesaikan.. batuk dan selsema jannah makin menjadi.. ummi balik awal sebab nak ambil jannah dari rumah nenek.. ummi kalau boleh taknak susahkan nenek jaga jannah yang tengah tak sihat..

Alhamdulillah jannah nampak macam ok.. but nope.. she still ill.. even worse.. on Friday ummi, ayah dan jannah balik meru.. nak raya korban kat meru.. jannah's condition getting worse.. tetapi ummi dan ayah kalau boleh tak nak bagi jannah any drugs meaning medicine.. no for her.. since she's only 5months plus.. ummi decided to let the cough and flu get rid normally.. what ummi do is to give her more jus tok guru than usuall.. with habbatus sauda in it, ummi yakin dengan hadis dan ayat al-quran berkenaannya..

batuk dan selsema jannah masih tak baik until today.. which is malam tadi her flu is getting fluless (ada ke perkataan ni..hehe) cuma batuk je masih tak reda.. tak nampak lagi hingus meleleh atau jannah bersin.. not like yesterday and the other day.. jannah asyik batuk dan bersin.. hingus meleleh dan kadang-kadang muntah sebab kahak tu dia tak dapat telan.. tidur dan minum susu pun kurang.. susu selalu tak habis kalau ummi bancuh macam biasa.. poor jannah..

"Ya Rahman Ya Rahim.. Sesungguhnya Engkau menurunkan segala ujian buat hamba-hambaMu.. dan tiada satu pun ujian yang tidak dapat hambaMu tanggung.. aku yakin dengan ujian ini.. cuma berikanlah aku keteguhan dan ketabahan hati dalam melaluinya kerana aku hamba yang lemah, yang lalai.. hinalah aku andai aku mengeluh dengan ujianMu ini.. maka, bukakanlah pintu kekuatan dan kesabaran buatku.. Ya Rahman perkenankanlah"

teringat ummi pada atok dan opah yang mendidik dan membesarkan ummi dan adik beradik yang lain.. tabahnya mereka.. tentu sekali mereka telah melalui ujian sebegini.. kerisauan dan ketakutan apabila melihat anak kecil ini tidak sihat.. tentu sahaja sakit dada si anak apabila kerap batuk.. walhal kita yang dewasa ini merasa yang sama.. ini kan lagi anak sekecil itu.. Alhamdulillah ummi dapat merasa kerisauan dan ketakutan atok dan opah.. semakin ummi sayang dan cinta mereka ;) mungkin inilah hikmah disebalik ujian ini.. insyaAllah.. dan ummi yakin ada banyak lagi hikmah yang tersirat.. syukran ya Rabb :)

5 comments:

hawaDila said...

nasib baik jannah dah ok.. semoga cpt sembuh... leh snyum selalu mcm dulu

Ummu Jannah said...

pagi tadi ijam mesej aku dia cakap jannah ceria pagi tadi masa nak hantar g umah nenek dia.. dh sembuh sket la tu.. insyaAllah..

jijah montel said...

jannah dah ok? rasa mcm nak balik lagi jek weekend ni.. uwaaa..

halina said...

damia pn batuk2 ngan selsema d..sian kan...tgh sedap2 tdo pastu tetiba terbatuk2... :(

Ummu Jannah said...

alin : cuaca sekarang kot.. sejuk manjang lepas tu panas.. takpelah.. ujian buat kite mak mak nih.. mmg kesian.. tdo pastu terjaga sbb batuk.. tak dapat die tdo lena..

mak long : jannah almost heal ;) tp batuk2 masih ade.. mak long tak stay kt meru ke.. nti blik la ganu sorang2..